Hvordan lese strømfakturaen din – enkelt forklart
De fleste henvendelsene vi får fra kunder handler om faktura og hva de ulike delene betyr. Vi vet at strømregningen kan virke både komplisert og uoversiktlig – men vi ønsker å gjøre det enkelt for deg.
I denne artikkelen går vi gjennom hva fakturaen inneholder, hvordan du finner den – og svarer på de vanligste spørsmålene vi får.
Finn fakturaen i appen eller på Min Side
Du finner alle fakturaene dine enkelt i Polar Kraft-appen eller på Min Side. I appen har du full oversikt – både over tidligere og kommende fakturaer, forbruk, og betalingsstatus.
Slik gjør du det i appen:
- Logg inn i Polar Kraft-appen
 - Gå til Min side
 - Trykk på Faktura
 - Her får du en samlet oversikt over alle fakturaene dine – med status for betaling
 - Trykk på en faktura for å se detaljene
– Du kan laste ned både vår faktura og nettleiefaktura som PDF 
Du kan også følge med på fakturaestimatet for inneværende måned – så har du kontroll på hva strømregningen blir før den kommer.
Hva inneholder strømfakturaen din?
Strømfakturaen fra Polar Kraft viser hva du faktisk betaler for, og består av flere deler. Her får du en enkel forklaring på postene – slik at du lettere kan forstå hva som påvirker strømregningen din:
Strømpris fra Polar Kraft
- Dette er den delen av regningen som varierer ut fra ditt forbruk, og strømprisen i perioden.
 - Prisen påvirkes av når på døgnet du bruker strøm – timer med høy etterspørsel gir ofte høyere pris.
 - Har du fastprisavtale betaler du samme pris per kWh hele avtaleperioden. Du påvirkes ikke av spotprisens svingninger og vet alltid hva strømmen koster.
 
Påslag per kilowattime (kWh)
Påslaget er et lite tillegg per kWh som dekker blant annet:
- Innkjøpskostnader for strømmen
 - Elsertifikat
 
Påslaget er oppgitt i avtalevilkårene dine og er lik hver måned per kWh.
Fastbeløp per måned
- Dette er en fast kostnad som ikke endrer seg med strømforbruket ditt. Den dekker kundeservice, fakturering og andre faste kostnader knyttet til strømleveransen.
 
Idrettstøtte
- Har du idrettstrøm så vil du se hvor mye støtte klubben din får på egen linje på fakturaen.
 
Strømfakturaen fra Polar Kraft består av strømpris, påslag og fastbeløp. Med spotpris varierer strømprisen gjennom døgnet, mens fastpris gir deg samme pris hele avtaleperioden.
Faktura for nettleie – hva betyr det?
Mange av kundene våre mottar én samlet faktura som inkluderer både strøm og nettleie. Dette kalles gjennomfakturering, og gjør det enklere for deg å få oversikt over hele strømregningen på ett sted.
Usikker på om du får nettleie på faktura fra Polar Kraft? Sjekk hvilke nettselskaper vi har gjennomfakturering med her.
Hva inneholder nettleiefakturaen?
Her er en forklaring på poster du kan finne på nettleiefakturaen:
- Energiledd dag: 
Pris per kilowattime (kWh) for strøm brukt på dagtid. Prisene varierer mellom nettselskapene. - Energiledd natt/helg: 
Flere nettselskaper tilbyr lavere pris for strøm brukt på natt og i helger. Dette kan bidra til lavere nettleie hvis du flytter forbruk. - Kapasitetsledd: 
Denne kostnaden baseres på de tre timene i måneden hvor du har hatt høyest strømforbruk samtidig. Det lønner seg å unngå store forbrukstopper. - Midlertidig strømstønad: 
Statlig kompensasjon for høye strømpriser. Beløpet trekkes automatisk fra på fakturaen. - Norgespris: 
Har du valgt støtteordningen Norgespris hos nettselskapet ditt, vil dette fremkomme som en egen linje i nettleiedelen av fakturaen. Les mer om Norgespris på faktura her. - Forbruksavgift (elavgift): 
En statlig avgift per kWh som gjelder alt strømforbruk, og som går til staten. - Enova-avgift: En Statlig avgift som går til finansiering av energi- og klimatiltak gjennom Enova.
 
Energileddet viser hvor mye strøm du bruker i løpet av måneden. Kapasitetsleddet handler om hvor mye strøm du bruker samtidig – altså hvor mye effekt du trekker på én gang.
Ofte stilte spørsmål om strømfaktura
Hvorfor er prisen på Nord Pool og strømregningen min ulik?
Prisen på din faktura er et gjennomsnitt av alle timene som du har brukt strøm. Fordi vi alle bruker strøm på ulike tider av døgnet, vil gjennomsnittsprisen variere fra person til person – selv om man bor i samme prisområde.
Når er forfallsdato på faktura?
Vi har ikke en fast dato for forfall, så du kan oppleve at forfallsdatoen varierer fra måned til måned. Som standard settes forfallet til 10 dager etter at fakturaen er sendt. Det er dessverre ikke mulig å velge en fast dato, men dersom du har behov for å utsette betalingen, er vi selvfølgelig her for å hjelpe deg – ta gjerne kontakt med oss.
Hvorfor står min faktura som ubetalt når jeg har betalt?
Etter at du har betalt, kan det ta opptil tre virkedager før betalingen registreres hos oss. Dette skyldes at vi mottar betalingsinformasjon fra banken med noe forsinkelse. Dersom det har gått mer enn tre virkedager og fakturaen fortsatt står som ubetalt, anbefaler vi at du tar kontakt med oss – så finner vi ut av det sammen.